Tuesday, February 27, 2018

Danau Toba - Kaldera Terbesar di Asia Tenggara

Danau Toba

Danau Toba yang terletak di Sumatera Utara merupakan salah satu danau vulkanik terindah yang dimiliki negara Indonesia. Dengan keluasan yang mencapai 1145 kilometer persegi, Danau Toba kelihatan seperti sebuah lautan yang berada di ketinggian 900 meter di atas permukaan laut. Selain menjadi danau terluas di Asia Tenggara, danau yang memiliki kedalaman 450 meter ini juga merupakan danau terdalam di dunia.

Danau Toba

Sejarah Danau Toba

Dari sudut ilmiah, Danau Toba adalah danau vulkanik yang terbentuk hasil daripada letusan Gunung Berapi Toba ribuan tahun yang lalu. Letusan tersebut membentuk kaldera atau kawah raksasa yang kemudiannya menakung air hingga menjadi danau seperti yang kelihatan pada hari ini.

Letusan gunung ini sangat luar biasa sehinggakan debu vulkanik yang dihasilkannya tersebar meliputi hampir ke seluruh dunia dan dipercayai menyebabkan 60% daripada jumlah populasi manusia pada ketika itu terkorban. Selain itu, letusan ini juga mengubah iklim dan cuaca sehingga bumi mengalami zaman ais.

Apa Menariknya Danau Toba?

Danau Toba merupakan destinasi pelancongan yang menarik untuk dikunjungi. Di tengah Danau Toba, terdapat sebuah pulau yang dikenali sebagai Pulau Samosir. Pulau Samosir memiliki keluasan hampir sama dengan saiz negara Singapura. Pulau Samosir memiliki dua danau kecil iaitu Danau Aek Natonang dan Danau Sidihoni. Pulau ini didiami suku Batak Samosir. Sila baca selengkapnya disini.

Selain itu, Danau Toba dikelilingi oleh hutan pokok tirus, terdapat beberapa air terjun dan juga kolam air panas. Pemandangan di sekeliling danau ini sangat indah dengan udara yang bersih dan suhu agak sejuk.

Festival Danau Toba

Festival Danau Toba merupakan acara tahunan hasil kerjasama permerintah daerah Sumatera Utara dan Kementerian Pelancongan dan Ekonomi Kreatif Indonesia. Festival ini dianjurkan antara bulan Ogos dan September setiap tahun.

Dalam festival ini, pelbagai pertunjukan seni budaya bermula dari pertunjukan tarian sampailah pertandingan perahu berhias. Pengunjung juga akan disajikan dengan beragam kuliner lazat dan kain tenun yang cantik sepanjang festival berlangsung.

Pengangkutan ke Danau Toba

Lokasi terdekat dengan Danau Toba yang boleh dicapai kenderaan adalah pekan Parapat, Simalungun. Dari Terminal Pinang Baris di Medan, naik bas laluan Parapat. Perjalanan ke Parapat dari Medan memakan masa sekitar 6 jam. Jika ingin ke Pulau Samosir, anda boleh menyeberangi danau dengan menggunakan feri dari Pelabuhan Ajibata menuju Tuktuk, Samosir.

~TAMAT~

Artikel Terkait


EmoticonEmoticon

Perkongsian Pintar