Monday, February 26, 2018

Myanmar 05: Selamat Tinggal Yangon

Tags

3.30 petang ~ selesai makan kami ke penginapan untuk mengambil bagasi dan menaiki teksi ke Aung San Stadium dengan tambang 2000 Kyat.

Setibanya di Aung San Stadium, Shawn mencadangkan kami berjalan-jalan dahulu di sekitar kawasan stadium dan mengingatkan kami agar kembali semula ke sini pada jam 5.30 petang.

Kami meluangkan masa ke Stesen Keretapi Yangon yang terletak berhadapan dengan Aung San Stadium. Bangunan cantik tapi kurang terjaga dan kelihatan usang. Di bahagian dalam stesen keretapi ramai penduduk tempatan berjualan.

Stesen Keretapi Yangon

5.30 petang kami kembali semula ke Aung San Stadium.

Pelancong Eropah

Pelancong dari Eropah ~ mereka ni sampai dari Bangkok, Thailand beberapa hari yang lepas melalui sempadan darat di Mae Sot (Thailand) dengan Myawaddy (Myanmar). Laluan sama yang akan kami lalui sepanjang malam bermula jam 9.00 malam sehingga keesokan hari sekitar jam 8.00 pagi 10 Disember 2016.

Sekitar 6.00 petang kami pun menaiki lori kecil @ tuk-tuk ke Aung Mingalar Highway Bus Station dengan ucapan selamat tinggal kota Yangon. Tambang 2000 Kyat. Disebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk, kami tiba di Aung Mingalar Bus Station lebih kurang jam 8.15 malam. Tiket kami ialah tiket bas overnight, bas akan bergerak pada jam 9.00 malam. Ini bermaksud kami akan bermalam di dalam bas GI Group sahaja.

GI Group

Terkesima sekejap melihat tahap "kemewahan" didalam bas...ada TV mengalahkan kapal terbang Airasia tanpa hiburan yang agak membosankan tu.

Keadaan dalam bas

Sepanjang malam tengok movie dan dengar lagu...

Bad Romance
I want your love and
I want your revenge
You and me could write a bad romance
Oh-oh-oh-oh-oh
Oh-oh-oh-oh-oh-oh
What your bad romance!
Caught in a bad romance
Oh-oh-oh-oh-oh
Oh-oh-oh-oh-oh-oh...
~Lady Gaga~

Jarak perjalanan darat dari Yangon ke Myawaddy lebih kurang 440 kilometer dengan jangka masa perjalanan mencecah sehingga 12 jam lamanya bergantung kepada keadaan trafik.

Perhentian pertama

Bas akan berhenti beberapa kali sepanjang perjalanan untuk memberi peluang kepada penumpang mengisi perut dan ke tandas.